Jste zde
Doprava na Kubě, 1. část
Skutečností, že se španělská říše před staletími rozhodla postavit první železniční síť právě na ostrově Kuba, bychom se neměli nechat mýlit a hned si nemyslet, že je tento ostrov v oblasti dopravy nějak velmi rozvinutý.
Ačkoliv nedávné investice poněkud zlepšily dopravní služby (a to jak v městské, tak i v meziměstské dopravě), není situace v tomto sektoru ještě zdaleka uspokojivá. Návštěvníci, kteří nemají dost trpělivosti, ani smysl pro dobrodružství, by se měli řídit turistickými možnostmi. Ale kdo chce navázat opravdu úzký kontakt s každodenním životem na Kubě, nechť využije veřejné dopravy.
Koncem 80. let minulého století používalo každý den městskou hromadnou dopravu v hlavním městě Havana kolem 4,2 miliónu lidí. Po rozpadu socialistického tábora a některých východoevropských zemí, ztratila Kuba své hlavní dodavatele pohonných hmot a náhradních dílů, takže počet uživatelů hromadné dopravy v metropoli klesl v roce 2004 na "pouhých" 426 tisíc lidí.
Silnice během posledních let také utrpěly velké škody, což je škoda, protože město má vybudováno poměrně rozsáhlou síť veřejných komunikací. Jsou tu dlouhé třídy a příjezdové cesty do velkých městských oblastí, jako jsou např. národní dálnice, Carretera Central a Vía Blanca. Síť, která se neustále rozšiřuje, funguje již od dob koloniální éry.
Kvůli těmto zmíněným hospodářským potížím se městský dopravní provoz až do nedávné doby spoléhal výhradně na svůj vozový park autobusů různých typů. Většinu používaných vozidel představovaly dary, a to i z takových zemí, jako jsou Kanada, Nizozemí nebo Španělsko, a pocházejí z poloviny 90. let.
Z Holandska např. pochází 1.500 autobusů vyřazených z tamního provozu, které byly darovány Kubě a také se tu můžete často potkat se žlutými autobusy, jež se používají v Kanadě pro přepravu školních dětí.
Ale typickou kubánskou ikonou je bezpochyby "Camello" (v překladu velbloud), pojmenovaný podle svého tvaru, protože má dvě úrovně jakýchsi hrbolů a podobá se zmíněnému čtyřnožci. Je to autobus, který je schopen uvézt až 200 cestujících najednou. Většinou jsou v něm "slisováni" jako sardinky, vozy jezdí také s velkými přípojnými vozidly.
Zatím jezdí tato jednoduchá vozidla na Kubě zejména v Havaně. V roce 2005 kubánské úřady předložily Pětiletý program k oživení přepravy na ostrově. Během posledních let bylo již vynaloženo 285 milionů dolarů na nákup omnibusů a počítá se s investováním dalších 9 milionů na nákup katamaránů a člunů.